Sabtu, 18 Julai 2020

Pengalaman IELTS - Part 2

Assalamualaikum semua!
Bertemu kembali dalam rancangan... Saya membebel anda membaca, saya berkongsi anda gembira. ok. Catatan kali ini tak lain tak bukan adalah perkongsian Bahagian 2 pengalaman aku ambil IELTS. Rasanya aku pernah cerita kenapa aku nak ambil IELTS secara ringkas dekat post sini- Klik sini. Asbab aku ambil IELTS adalah aku nak sambung Master dekat UK. Jadi sebelum aku boleh apply Masters in UK, aku kena ada sijil IELTS dulu. Masa tu aku tahu yang boleh je nak apply dulu course dekat mana-mana University di UK tanpa ada IELTS pun. Sebab Universiti akan bagi tawaran pengajian bersyaratlah, maksudnya aku kena cukupkan syarat-syarat yang masih belum cukup sebelum betul-betul daftar ke Uni sana. Masa tu aku yakin yang aku akan dapat pergi study kat sana. Jadi aku terus je ambil IELTS dan apply. Korang rasa aku dapat tak sambung master kat sana? Nak tahu lanjut kena la baca sampai habis.


Aku dah lama simpan cita-cita nak sambung belajar ke oversea sebab aku suka travel tengok dunia luar, jalan jauh-jauh, kenal ramai orang, jumpa manusia pelik-pelik, belajar semua benda dan banyak lagi sebab aku nak study jauh. Masa aku ambil ijazah dulu aku dah ada impian nak belajar di luar negara. Tapi orang yang paling risau nak bagi aku study jauh mesti la ayah aku. Lagi-lagi anak perempuan, risau nak lepaskan belajar jauh. Aku dapat sambung belajar di Sabah pun bukan main lagi risau apatah lagi nak sambung ke UK. 

Bila aku habis degree, aku lebih berani nak apply ke sana sebab ayah aku dah mula bagi green light untuk aku sambung ke sana. Jadi aku pun dengan berbekalkan semangat aku apply la. Syukur semua permohonan aku berjaya dan aku ditawarkan beberapa Univerisity di UK termasuklah Sheffield University dan University of Nottingham. Namun, kita merancang Allah pun merancang untuk kita sejak kita dalam alam rahim lagi. Walaupun Allah bagi rezeki tawaran sambung belajar ke sana, aku tak dapat secure any scholarship untuk sambung dengan yuran total lebih RM45,000 itu pun yuran sahaja, tak masuk tempat tinggal, makan lagi. Aku pun ikhlaskan sahaja mungkin ada rezeki lain Allah nak bagi.

Tengok dah menyimpang ke lain. Aku nak cerita pengalaman aku ambil IELTS ni. Bagi aku pengalaman belajar untuk IELTS test ni menarik sebab aku belajar sendiri dari awal sampai akhir dan guru utama aku Google dengan Youtube. Pilihan buku rujukan pun aku cari sendiri dan gamble je beli online walaupun tak tahu buku tu sesuai tak untuk aku. (Aku berterima kasih juga dekat Umi dan Baba sebab bagi sokongan pd aku, dan semua guru yang pernah ajar aku selama ni. Terima kasih!!! Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian) Lepas aku daftar IELTS test online, benda pertama aku buat ialah cari buku rujukan. Bagi aku buku yang harganya paling ekonomi (murah!), compact (ada semua 4 section) dan mudah dapat ialah buku ni - rujuk gambar.
The Official Cambridge Guide to IELTS for Academic & General Training - Pauline Cullen
The Official Cambridge Guide to IELTS for Academic & General Training - Pauline Cullen

Buku ni lengkap semua section Reading, Writing, Listening dan Speaking. Disertakan juga DVD untuk kita tengok keadaan sebenar masa speaking dan juga beberapa latihan Listening. Buku ini juga ada berikan bahagian untuk kita buat latihan iaitu sebanyak 8 set latihan. Banyak tips yang dikongsi termasuklah macam mana nak score setiap section, contoh-contoh rujukan untuk kita baca dan juga buku ini nyatakan di mana kita boleh practice listening. Sebab Bahasa Inggeris macam Bahasa Malaysia juga ada loghat masing-masing. Setiap negara ada dialek English yang kadang-kadang buat kita keliru perkataan sebenar yang disebut. Semua kita boleh praktis macam mana nak pastikan kita faham apa yang disebut. Aku akan kongsi secara ringkas satu per satu setiap bahagian bawah ni;

1. Listening

Bahagian ni bagi aku bahagian free marks sebab jawapan semua ada dalam perbualan yang diberi. Dia jadi tricky bila kita tak biasa dengan dialek English yang speaker guna dalam rakaman suara. Apa yang korang kena yakin masa jawab soalan bahagian ni ialah, jawapan pasti ada dalam perbualan dan tak perlu fikir jauh-jauh- paling koman pun korang kena rephrase perkatan bila ada soalan mintak kau rephrase dan itupun ada je dalam perbualan yang diberi sebenarnya. Gunakan sepenuh tumpuan untuk dengar dua kali (sahaja) ulangan perbualan tu. Kalau tak dengar dan tak faham sebutan speaker memang susah nak cari jawapan. Cuba isi jawapan pada kertas masa pertama kali dengar, kali kedua dengar ulangan perbualan tu korang hanya perlu cek jawapan dan jawab soalan yang korang masih ragu betul ke tidak. Untuk biasakan telinga dengar dialek English, boleh google International Radio. Situ banyak sangat dialek yang korang boleh dengar dan banyak juga isu-isu yang dibincangkan (maksudnya bukan bual-bual kosong).

2. Reading

Bahagian ni sama dengan bahagian Writing iaitu Practice, Practice dan Practice. Cari contoh-contoh set soalan bahagian ni dan jawab. Buat timer untuk pastikan korang guna masa yang cukup untuk baca dan jawab soalan. Apa yang aku buat ialah, aku baca dulu soalan untuk teks yang diberi berserta jawapan barulah aku baca teks. Bila kita tahu soalan dan jawapan yang ada kita akan automatic boleh jawab soalan tu masa baca teks. Cari je sebanyak mungkin Q&A sheets online untuk bahagian ni dan jawab bersama timer tepi korang.

3. Writing

Untuk bahagian writing pula agak mencabar bagi aku sebab susah untuk pastikan vocabulary dan grammar tak menyimpang. Nak pastikan past tense ke present tense ke future tense ke sejak dari sekolah rendah lagi aku lemah bab ni. Tapi again, practice, practice dan practice sebanyak mungkin untuk biasakan diri guna vocabulary dan grammar yang betul setiap kali menulis. Sekarang ni semua senang, boleh semak grammar secara online je guna platform yang percuma. Kalau dulu aku cek je kertas jawapan tak terfikir pula nak semak jawapan guna online checking. Tapi kena ingat, kita kena menulis masa test nanti jadi biasakan diri guna ejaan yang betul, jangan guna singkatan. Semua tu korang boleh refer je buku-buku English yang ada masa sekolah menengah.

4. Speaking

Bahagian ni boleh jadi bahagian maut dan juga bahagian mudah score. Aku ringkaskan tiga tips untuk bahagian ni; (1) Mesti yakin/confident, (2) Latihan speaking – buat banyak-banyak. Bercakap dengan dinding pun tak apa, dan (3) Biasakan guna grammar yang betul masa bercakap. Guna Bahasa pasar masa speaking sangatlah membantu untuk kurangkan markah korang. Speaking test ni ambil masa 5-7 minit je. 2 minit korang sediakan isi apa yang korang nak cakap, 3-5 minit lagi untuk korang bercakap. Speaking IELTS ni lagi mudah dari MUET sebab korang bercakap secara individu tak macam MUET kena berkumpulan, dapat pulak kumpulan dengan orang yang tak bagi orang lain bercakap dan dia je ada idea dan korang pulak jenis sopan tak nak menyampuk, macam mana penilai nak bagi markah kat korang? Kalau IELTS korang berdua je dengan penilai. Masuk je bilik test, sapa dulu penilai dengan Hello, nice to meet you. Duduk dan penilai akan bagi soalan dan sekeping kertas untuk korang conteng-conteng nak cakap apa dekat dia. Bila bercakap kena tengok penilai jangan tunduk, sebab tu la kena catat sikit kita nak bagi tau apa takut tak ingat.

Yang aku ingat soalan masa speaking tu mudah je. “Tell me about a person you’d read in the newspaper few days ago.” Aku membebel macam-macam konon orang yang masuk dalam newspaper tu politician, kawan pada ayah aku la. Bagi tahu jasa dia pada rakyat la. Lepas je aku habis test, penilai tu cakap, “Boleh je kau nak cerita siapa-siapa pun macam artis ke, Siti Norhaliza baru keluar album atau apa je,” Aku pun , ye tak ye jugak. Mungkin sebab aku gabra sangat-sangat itu yang cerita je apa yang terlintas. Padahal kalau aku cakap aku terbaca pasal kartun Shin Chan yang dah tamat siri dia pun lagi senang kot. Tapi aku pun dapat score yang not bad jugaklah.

Lagi satu kenapa masa speaking kena tengok muka penilai ialah, tujuan IELTS tu adalah untuk penilai bagi markah korang ni boleh ke survive dengan Bahasa Inggeris dekat negara luar dari Malaysia. Kalau korang tunduk je macam mana orang nak faham apa kau cakap.

Panjang pulak bahagian speaking. Masuk terus pada kesimpulan lah ya. IELTS ni hanyalah medium yang official untuk buktikan yang kita boleh menguasai English dan berkomunikasi dengan baik. Macam nak masuk Uni, buktinya dari keputusan SPM. Bahasa adalah medium untuk komunikasi. Jadi, literasi kita dalam English penting sangat-sangat untuk kita guna dalam kehidupan seharian. Nak bekerja pun syaratnya kena reti berbahasa Inggeris. Tak rugi pun belajar Bahasa paling kurang boleh tingkatkan keyakinan kita depan orang. Btw, mat saleh yang jadi penilai aku pun kenal Siti Norhaliza aku masa tu agak Wow! Apa pun aku doakan untuk semua yang nak duduki IELTS test nanti All the best! Dan korang dapat ke Universiti yang korang impikan dengan jayanya. Kalau ada apa-apa soalan berkenaan IELTS ni boleh je ajukan dekat komen di bawah. Kalau aku tak dapat bagi jawapan pun insyaAllah aku boleh bagi rujukan untuk korang sedikit sebanyak.

Oh ya, result IELTS aku dapat band 7.0 lepasi minimum requirement (band 6.0) untuk sambung study bidang Sains di UK. Not bad untuk orang yang tak pernah pergi kelas tuisyen IELTS. aku target band 8, tapi takpelah yang utama nak kejar masa tu lepas syarat minimum je.

 

Jangan pernah takut untuk bermimpi. Kerana kejayaan bermula dengan sebuah mimpi.

Ok? Semoga bertemu lagi ke catatan akan datang. Lotsa love!


UPDATE:
Boleh baca part 1 dan 3 di sini

8 ulasan:

  1. Thankyou so much for this sharing sis <3
    Tengah plan nak pursue Masters, tapi saya kat Germany, and now tengah rangka untuk ambil ielts jugak.

    All the best to you :)

    BalasPadam
  2. Salam, tlg share soalan speaking part 1 - part 3 kalau ingat:))
    tlg share juga soalan writing Task 1 (bar chart, line graph, map, process..?) and Task 2 jika ingat...bulan 11 neh sy exam:)) doa kan saya juga...sy nk dpt band 7 jugak:((


    BalasPadam
    Balasan
    1. Wsalam. All the best @stars! InshaAllah, kalau berkesempatan saya kongsi.

      Padam
  3. Hi miss is there any platform to contact you for further information?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Mr Qayyum, you can contact me for any question regarding this blog post at tangangebu27@gmail.com

      Padam
  4. dh ambil IELTS ke...? klau dh ambik boleh share soalan apa yang keluar untuk writing dan juga speaking..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh baca Part 1 di sini: https://tangangebu27.blogspot.com/2019/05/my-experience-of-self-learning-for.html

      dan Part 3 di sini: https://tangangebu27.blogspot.com/2021/10/pengalaman-ielts-part-3.html

      Padam

Terima kasih atas ulasan/komen. Tunggu saya balas sebarang pertanyaan ya.

Penafian:
Sebarang artikel, perkongsian atau gambar dalam blog ini adalah hak milik tangangebu27 melainkan dinyatakan sumbernya. Semua pendirian serta perkongsian dalam semua post adalah menurut fahaman atau pandangan peribadi penulis blog shaja dan ia tidak mewakili mana-mana pihak baik Kerajaan, Swasta mahupun Persatuan-persatuan NGO.
Pandangan peribadi pemilik blog boleh berubah dari masa ke semasa seiring meningkat dan bertambahnya ilmu.
Sebarang bentuk peniruan (copy and paste) dalam apa jua bentuk daripada blog ini adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Terima kasih.